Kilka dni temu zabrałam spod wiaty gromadzone przez lata zużyte opony oraz dętki rowerowe i w ramach robienia przydomowych jesiennych porządków wywiozłam je na PSZOK, czyli do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.
By zaspokoić własną ciekawość, zgromadziłam garść informacji o wadze i składzie opon oraz o tym, do czego może się przydać stara opona. Może Was zainteresują?
Na świecie produkuje się rocznie ponad 22 mln ton opon, z czego na polski rynek trafia obecnie ponad 280 tysięcy ton.
Opona samochodowa waży od 4,8 do 18,4 kg, motocyklowa od 4 do 6 kg, a ciężarowa od 30 do 80 kg. Najcięższe opony używa się w ogromnych ciągnikach, koparkach, ładowarkach i kombajnach - jedna może ważyć nawet 110 kg! Najlżejsze opony znajdziemy w rowerach i wózkach dziecięcych.
W skład opony wchodzą specjalna mieszanka (gumy, elastomerów, sadz, kauczuków, olejów, żywic, substancji wulkanizacyjnych, antyutleniajacych), tkanina tekstylna i stalowe druty. Opona, aby przybrała znany nam kształt i właściwości, składa się z kilkunastu warstw różnych tworzyw.
Zepsuta opona to taka, której uszkodzenia uniemożliwiają dalsze bezpieczne używanie - dziurawa, z poodklejanymi warstwami, zdeformowana, sparciała z racji wieku lub z za bardzo startym bieżnikiem.
Zgodnie z ustawą o odpadach opony oraz części opon nie mogą trafiać na składowiska, a na podmioty wprowadzające opony na rynek zobowiązane są do odzysku co najmniej 75% tonażu wyliczanego za rok ubiegły i recyklingu co najmniej 15%.
Zużyte opony należy zostawić w warsztacie wulkanizacyjnym albo serwisie samochodowym lub też wywieźć do PSZOKu.
Stara opona może dostać drugie życie na jeden z 3 sposobów:
Bieżnikowanie, czyli nałożenie nowej warstwy bieżnika w miejsce starej.
Recykling, czyli odzysk materiałowy.
Paliwo alternatywne w cementowniach i elektrociepłowniach.
Jak wyglada recykling opony?
Opony kroi się na kawałki, a następnie w specjalnych instalacjach mieli na granulat. Magnesy wyciągają części metalowe, a wirówki oddzielają materiały tekstylne.
Granulat gumowy wykorzystywany jest do produkcji asfaltu, podkładu na boiskach i bieżniach sportowych, nawierzchni na placach zabaw, podkładów kolejowych oraz znaków drogowych, wycieraczek i dywaników samochodowych, kołek do kontenerów albo podeszw do butów.
Z granulatu gumowego, na skutek procesów chemicznych, uzyskać można także sadze i oleje, które wchodzą później wejdą w skład nowych opon.
Pozyskaną stal odsyła się do huty, a materiał tekstylny do cementowni, gdzie jest dodawany do betonu.
Informacje czerpałam ze stron:
Napisanie tego artykułu sprawiło mi wiele frajdy. Nie wiedziałam, że opony traktora są tak ciężkie. Nie sądziłam też, że składniki opony można rozdzielić i dalej wykorzystać. Mam nadzieję, że wywożenie opon do lasu będzie zanikająca praktyką. Jestem bardzo ciekawa, co było dla Was nowe i co Was zaskoczyło!
Koniecznie też piszcie w komentarzach, czy chcecie więcej artykułów o konkretnych rodzajach odpadów.
No pewnie, że chcemy więcej, ten był bardzo wartościowy! A zużyte opony niektórzy wykorzystują jeszcze w inny sposób - na przykład robiąc z nich "donice" albo siedziska ogrodowe :D Też jest to sposób!
OdpowiedzUsuńTeraz jest bardzo dużo kampanii uświadamiających ludzie, więc mam nadziej, że tego typu widoki wkrótce odejdą w zapomnienie.
OdpowiedzUsuńSą przecież punkty gdzie można oddać opony... No ale ludzie są różni jak widać. Ja właśnie będę wymieniać opony na nowe, trafiłem na https://www.ceneo.pl/Opony_zimowe/Profil:65/Szerokosc:185/Srednica:15.htm na dobrą ofertę, ze starymi juz wiem co zrobić...
OdpowiedzUsuńpo co wyrzucac, goscie z https://www.opony-samochodowe.com wymieniaja opony na nowe i utylizuja stare w cenie!
OdpowiedzUsuńRecykling opon to bardzo ważna kwestia, która wymaga wiele uwagi ze strony społeczeństwa. Warto wiedzieć więcej na ten temat zwłaszcza teraz, gdy aspekty ekologiczne są na pierwszym miejscu. Bardzo ciekawy artykuł!
OdpowiedzUsuń