poniedziałek, 20 września 2021

Zużyta opona i co dalej?

Kilka dni temu zabrałam spod wiaty gromadzone przez lata zużyte opony oraz dętki rowerowe i w ramach robienia przydomowych jesiennych porządków wywiozłam je na PSZOK, czyli do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.

- No dobrze, wywiozłam. U nas jest czysto. Ciekawe co się dalej z tymi oponami dzieje? - pomyślałam. 




By zaspokoić własną ciekawość, zgromadziłam garść informacji o wadze i składzie opon oraz o tym, do czego może się przydać stara opona. Może Was zainteresują?


Na świecie produkuje się rocznie ponad 22 mln ton opon, z czego na polski rynek trafia obecnie ponad 280 tysięcy ton. 


Opona samochodowa waży od 4,8 do 18,4 kg, motocyklowa od 4 do 6 kg, a ciężarowa od 30 do 80 kg. Najcięższe opony używa się w ogromnych ciągnikach, koparkach, ładowarkach i kombajnach - jedna może ważyć nawet 110 kg! Najlżejsze opony znajdziemy w rowerach i wózkach dziecięcych. 


W skład opony wchodzą specjalna mieszanka (gumy, elastomerów, sadz, kauczuków, olejów, żywic, substancji wulkanizacyjnych, antyutleniajacych), tkanina tekstylna i stalowe druty. Opona, aby przybrała znany nam kształt i właściwości, składa się z kilkunastu warstw różnych tworzyw.


Zepsuta opona to taka, której uszkodzenia uniemożliwiają dalsze bezpieczne używanie - dziurawa, z poodklejanymi warstwami, zdeformowana, sparciała z racji wieku lub z za bardzo startym bieżnikiem. 


Zgodnie z ustawą o odpadach opony oraz części opon nie mogą trafiać na składowiska, a na podmioty wprowadzające opony na rynek zobowiązane są do odzysku co najmniej 75% tonażu wyliczanego za rok ubiegły i recyklingu co najmniej 15%.


Zużyte opony należy zostawić w warsztacie wulkanizacyjnym albo serwisie samochodowym lub też wywieźć do PSZOKu.


Stara opona może dostać drugie życie na jeden z 3 sposobów:

Bieżnikowanie, czyli nałożenie nowej warstwy bieżnika w miejsce starej. 

Recykling, czyli odzysk materiałowy. 

Paliwo alternatywne w cementowniach i elektrociepłowniach.


Jak wyglada recykling opony?

Opony kroi się na kawałki, a następnie w specjalnych instalacjach mieli na granulat. Magnesy wyciągają części metalowe, a wirówki oddzielają materiały tekstylne.


Granulat gumowy wykorzystywany jest do produkcji asfaltu, podkładu na boiskach i bieżniach sportowych, nawierzchni na placach zabaw, podkładów kolejowych oraz znaków drogowych, wycieraczek i dywaników samochodowych, kołek do kontenerów albo podeszw do butów. 


Z granulatu gumowego, na skutek procesów chemicznych, uzyskać można także sadze i oleje, które wchodzą później wejdą w skład nowych opon.


Pozyskaną stal odsyła się do huty, a materiał tekstylny do cementowni, gdzie jest dodawany do betonu.


Informacje czerpałam ze stron:

wulkanista.pl

utylizacjaopon.pl

www.oponeo.pl

www.kierunekchemia.pl


Napisanie tego artykułu sprawiło mi wiele frajdy. Nie wiedziałam, że opony traktora są tak ciężkie. Nie sądziłam też, że składniki opony można rozdzielić i dalej wykorzystać. Mam nadzieję, że wywożenie opon do lasu będzie zanikająca praktyką. Jestem bardzo ciekawa, co było dla Was nowe i co Was zaskoczyło!


Koniecznie też piszcie w komentarzach, czy chcecie więcej artykułów o konkretnych rodzajach odpadów.

3 komentarze:

  1. No pewnie, że chcemy więcej, ten był bardzo wartościowy! A zużyte opony niektórzy wykorzystują jeszcze w inny sposób - na przykład robiąc z nich "donice" albo siedziska ogrodowe :D Też jest to sposób!

    OdpowiedzUsuń
  2. Teraz jest bardzo dużo kampanii uświadamiających ludzie, więc mam nadziej, że tego typu widoki wkrótce odejdą w zapomnienie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Są przecież punkty gdzie można oddać opony... No ale ludzie są różni jak widać. Ja właśnie będę wymieniać opony na nowe, trafiłem na https://www.ceneo.pl/Opony_zimowe/Profil:65/Szerokosc:185/Srednica:15.htm na dobrą ofertę, ze starymi juz wiem co zrobić...

    OdpowiedzUsuń